Michelles Hälsa & Fitness- Healthy Living

Annons

Hållningsmusklerna

Efter min frisörtid gick jag till SATS på hemmaplan och körde ett ryggpass samt rörlighet. Jag fokuserade på hållningsmusklerna och rörlighet för fotlederna.

I dagens samhälle när vi gärna sitter mycket arbetandes framför datorn är det vanligt att hållningen sjunker ihopp. Många har starka bröstmuskler som drar fram axlarna och skapar en ”kutad” rygg. Gamnacke är också en vanlig åkomma vilket innebär att man gärna drar fram hakan. Svag/inaktiv bål skapar också obalans i ens hållning.

Men don’t u worry.  Givetvis går detta att arbeta på med hjälp av att träna Hållningsmusklerna:

  • Baksida axel
  • Musklerna mellan skulderbladen
  • Mellersta delen av trapezius, dvs partiet mitt på ryggen.
  • Hela bålpartiet

 

poor-posture-sequence1

healthy_postures_03

 

Hur tränar man Hållningsmusklerna:

Genom övningar som engagerar ovanämnda områden.

Tex:

 Hög rodd, låg rodd- antingen i maskin eller med gummiband hemma framför TV:n

Plankan, crunches, ryggres- övningar som engagerar både ländrygg och magen

 

 

 

 

Kommentarer

Kommentera

Annons
stats